سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخترع یخچال چه کسی بود ؟ | داستان اختراع یخچال

 

یکی از دغدغه های همیشگی مردم در گذشته پایین نگه داشتن دمای مواد غذایی بود، چرا که کاهش دما در فضای نگهداری مواد غذایی باعث افزایش ماندگاری آن ها می شد و به همین دلیل در گذشته قبل از اختراع یخچال و فریزر، مردم مدت زمان ماندگاری مواد غذایی را افزایش می دادند. آنها از یخ به گونه ای استفاده می کردند که یخ های تشکیل شده در دریاچه ها و رودخانه ها بین غذا قرار می گرفتند تا ماندگاری بیشتری در غذا ایجاد شود و فاسد نشود.

پس از گذشت چندین سال، انسان ها محفظه هایی را برای کاهش دما در اتاق های نگهداری مواد غذایی ساختند و مواد غذایی را در آنجا قرار دادند.

در این مقاله نه تنها با مخترع یخچال آشنا می شوید، بلکه با شرایط قبل از اختراع اولین یخچال، انواع یخچال، اولین کارخانه یخچال سازی ایران و جهان و ... نیز آشنا می شوید.

یخچال چه دستگاهی است؟

یخچال در واقع وسیله ای است که از یک سیستم پیشرفته و پیچیده برای تازه نگه داشتن مواد غذایی استفاده می کند. این دستگاه مجهز به قطعات متعددی است که به طور مداوم به یکدیگر متصل می شوند و هدف اصلی آن ها حذف حرارت از داخل یخچال به بیرون دستگاه و همچنین استفاده از کاهش دما در فضای داخلی یخچال برای حفظ سلامت مواد غذایی است.

مطالعه بیشتر : یخچال مارکی خوبه ؟

قبل از اختراع اولین یخچال مردم چگونه زندگی می کردند؟

 

شاید دوست داشته باشید قبل از اینکه مخترع یخچال وارد کار شود و این دستگاه را بسازد، بدانید که چگونه مواد غذایی نگهداری می شد؟ بنابراین در این مقاله می خواهیم شما را با شرایط زندگی مردم قبل از اینکه مخترع این دستگاه فوق العاده یخچال را در دنیا بسازد آشنا کنیم.

برف و یخ زمانی یکی از رایج‌ترین عناصر مورد استفاده برای نگهداری مواد غذایی در نظر گرفته می‌شد، زیرا در فصل سرما گودال‌های بزرگی به نام زیرزمین در زمین حفر می‌شد گودال را با یخ و برف می پوشاندن و مواد غذایی را در آن ها قرار می دادند.

در برخی موارد مردم برای نگهداری غذا از چاه، چشمه و غار استفاده می کردند و مواد غذایی را در ظروف سفالی دربسته می گذاشتند و در سایه چشمه ها قرار می دادند تا ظرف سفالی در معرض آفتاب قرار نگیرد. این روش اغلب در فصولی که برف و یخبندان نبود استفاده می شد.

اختراع یخچال

 

در واقع ابوعلی سینا کاتالیزور اختراع یخچال بود، زیرا این دانشمند اولین فردی بود که در قرن یازدهم مبرد را اختراع کرد، نام دیگر مبرد متراکم کننده است. این دستگاه قادر است بخارات را خنک کرده و به مایع تبدیل کند.

مبرددر حال حاضر یکی از مهم ترین اجزای یخچال ها محسوب می شود که تاثیر بسزایی در عملکرد این دستگاه دارد. این امر ابوعلی سینا را به یکی از اولین مخترعان یخچال در جهان تبدیل می کند.

اولین یخچال ها

در ادامه سفر و تاریخچه یخچال را به ترتیب زمانی شرح می دهیم تا بتوانید سیر تحول یخچال ها از گذشته تا امروز را به طور کامل درک کنید و با مخترع یخچال آشنا شوید.

ساخت ساده ترین یخچال در سال 1755

بر اساس دانش کنونی، اولین یخچال‌ها با ساده‌ترین تجهیزات از سال 1755 تا زمانی که پروفسور ویلیام کالن، که در اسکاتلند زندگی می‌کرد، یک یخچال کوچک با پمپ طراحی کرد که در این یخچال محفظه ای که پمپ مکنده در آن تعبیه شده بود ساخته شد که در نهایت نقطه جوش کمتری را به همراه داشت و پس از این فرآیند گرما را از محیط جذب کرده و به بیرون رها می کرد.

اولین یخچال در سال 1805 به کمپرسور مجهز شد

 

در سال 1805، الیور ایوانز آمریکایی کمپرسور بخار را اختراع کرد. این دستگاه توانست با مکش نقطه جوش را پایین بیاورد.

طراحی اولین سیستم خنک کننده در سال 1834

در سال 1834، مردی به نام جیکوب پرکینز موفق شد اولین سیستم خنک کننده را بسازد. این سیستم قادر بود بدون اتلاف انرژی کار کند و بازده بسیار بالایی داشت، با این حال این یخچال رشد تجاری قابل توجهی را تجربه نکرد.

اولین یخچال در سال 1858 به سیستم ذخیره هوای سرد مجهز شد

در سال 1842، اولین یخچالی که قادر به نگهداری هوای تازه در فضای داخلی خود بود، اختراع شد. مخترع یخچال یک آمریکایی به نام "جان گوری" بود، اما این یخچال نیز به موفقیت تجاری دست نیافت.

اولین یخ ساز در سال در سال1851

"جیمز هریسون" روزنامه نگار بریتانیایی موفق به ایجاد اولین یخ ساز جهان شد. او این دستگاه خودکار را در سال 1851 اختراع کرد که انواع غذاها و نوشیدنی ها را می توانست برای مدت نسبتا طولانی در آن نگهداری کرد.

یخچال دو درب در سال 1913

"فرد ولف" یکی از مخترعان صنعت یخچال و فریزر بود که توانست اولین یخچال دو درب را اختراع کند. یک فریزر در بالای این دستگاه و یک یخچال در پایین آن وجود داشت که فضای بیشتری نسبت به قسمت بالایی اشغال می کرد.

کمپرسور یخچال پیشگام در توسعه انواع یخچال در سال 1916

یکی از موثرترین راه ها برای گسترش پیشرفت سیستم تبرید، ادغام کمپرسور در سیستم این لوازم خانگی بود که از این ترکیب یخچال های پیشرفته موجود در بازار امروزی استفاده می کند.

پس از ساخت اولین یخچال مجهز به کمپرسور، شرکت های زیادی شروع به تولید یخچال کردند تا اینکه در سال 1921 شخصی به نام "چارلز فرانکلین" موفق شد موتورهایی را اختراع کند که امروزه به دلیل کارایی و طول عمر بسیار طولانی در یخچال ها استفاده می شود. یخچال طراحی شده توسط چارلزفرانکلین بسیار کمتر از سایر یخچال های تولید شده قبلی ساخته شد.

ساخت یخچال نفتی

 

یک واقعیت جالب این است که در گذشته یخچال هایی وجود داشت که با نفت کوره کار می کردند و از نفت برای تولید گرما در ژنراتور استفاده می کردند. در یخچال های نفتی کارکرد یخچال بر اساس جذب و حذف آمونیاک در آب بود، این یخچال ها فاقد قطعات متحرک بودند و همچنین بی صدا بودند و بر اساس اصل فشرده سازی مبرد و کمپرسور کار می کردند.

در طراحی یخچال های مدرن، گاز و برق جایگزین نفت در سیستم های خنک کننده گذشته شده است. لازم به ذکر است که مخترعان یخچال نفتی «آلبرت انیشتین» و «لئو زلارد» بودند.

همانطور که می بینید، اختراع اولین یخچال را نمی توان به سال یا شخص خاصی نسبت داد، زیرا با پیشرفت علم، این دستگاه پیشرفت چشمگیری پیدا کرد و کارکرد های بیشتری به آن اختصاص یافت. هر روز این دستگاه ها تاریخ اضافه می کنند اما یخچال های امروزی می توانئد بسیار موثر باشد و در زندگیتمامی افراد تاثیر گذار باشند.