سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت خاموش نشدن یخچال | عیب یابی یخچال فریزر

 

یخچال یکی از مهم ترین لوازم برقی خانه به حساب می آید که به صورت 24 ساعته از آن استفاده می شود. علت خاموش نشدن یخچال یکی از مواردی است که باید انجام شود دانش لازم را برای رفع آن داشته باشید، زیرا دلایل متعددی وجود دارد که یخچالممکن است متوقف نشود و نیاز به بررسی داشته باشد.

در این مقاله انواع علت خاموش نشدن یخچال را بررسی می کنیم تا در صورت مواجه شدن با این مشکل در اسرع وقت آن را برطرف کنید.

اتومات یخچال چیست ؟

 

در تمام یخچال ها، موتور برای مدت معینی استراحت می کند و دوباره به کار خود ادامه می دهد.

در واقع همه یخچال ها نیاز به یک استراحت کوتاه در کار خود دارند، بنابراین هر 30 دقیقه موتور یخچال به مدت 15-20 دقیقه خاموش می شود، اما ممکن است این زمان در یخچال های مختلف، متفاوت باشد.

علت خاموش نشدن یخچال این است که موتور به نقطه استراحت نمی رسد یعنی بعد از 30-40 دقیقه موتور خاموش نمی شود و به کار خود ادامه می دهد.

رایج ترین دلایل خاموش نشدن یخچال

 

در زیر به بررسی انواع علت خاموش نشدن یخچال می پردازیم پس اگر با این مشکل مواجه هستید مطالعه ادامه مطلب را توصیه می کنیم.

قرار گرفتن یخچال در مکان نامناسب

یکی از موارد مهم در هنگام نصب یخچال، قرار دادن آن در محیط مناسب است، زیرا اگر محیط بیش از حد گرم باشد، موتور یخچال بدون خاموش شدن به کار خود ادامه می دهد، زیرا یکی از مهمترین موارد در کارکرد یخچال به این صورت است که موتور یخچال دما را می شناسد و دستگاه را با محیط سازگار می کند.

نکته دیگری که در نصب یخچال باید به آن توجه کنید این است که یخچال در معرض نور خورشید قرار نگیرد چرا که در این صورت بایستی به تعمیر یخچال مشهد بپردازید.

غذای گرم در یخچال

غذای داغ را نباید در یخچال قرار داد زیرا یخچال باید مدت زیادی صبر کند تا دمای غذا کاهش یابد و در نتیجه موتور به درستی کار نمی کند.

باز و بسته شدن درب یخچال بدون دلیل

 یکی از عادات بد هنگام استفاده از یخچال، باز کردن بی مورد در یخچال است، زیرا این فرآیند باعث می شود هوا از محیط خارجی وارد یخچال شود و به همین دلیل یخچال در تشخیص و جلوگیری از گرما با مشکل مواجه می شود.

نباید فراموش کرد که برای افزایش عمر یخچال خود بهتر است از باز و بسته شدن بدون دلیل درب یخچال خودداری کنید زیرا باز و بسته شدن درب یکی از دلایل خاموش شدن یخچال است.

مطالعه بیشتر : بهترین روش عیب یابی یخچال سامسونگ

یخچال بعد از وصل مجدد خاموش نمی شود

به طور معمول پس از جدا کردن سیم برق یخچال و اتصال مجدد آن ، موتور یخچال باید پس از چند دقیقه خاموش شود، اما در برخی موارد به نظر می رسد که موتور یخچال پس از چند ساعت وصل مجدد خاموش نمی شود و به کار خود ادامه می دهد.

حتی پس از چند دقیقه از اتصال کابل یخچال به پریز برق، موتور یخچال به مدت طولانی به کار خود ادامه می دهد تا به دمای عادی برسد، اما گاهی اوقات به نظر می رسد که موتور یخچال در پایان روز خاموش نمی شود. در این صورت می توانید با تکنسین های حرفه ای صانا سرویس تماس بگیرید تا علت خاموش نشدن یخچال را بدانید.

خرابی کمپرسور

 

کمپرسوریکی از مهم ترین قطعات هر یخچالی به حساب می آید زیرا وظیفه تبدیل گاز کندانسور به مایع را بر عهده دارد و در غیر این صورت به دلیل این جنبه، فضای داخلی یخچال یخ می زند.

علت خاموش نشدن یخچال در هنگام بروز مشکل در کندانسور این است که کمپرسور به دلیل تشخیص نادرست سنسور دما نمی تواند دمای داخل یخچال را کاهش دهد.

ولتاژ بیش از حد ورودی باعث خرابی یخچال می شود زیرا اگر تنظیمات کمپرسور مشکل داشته باشد و برق زیادی مصرف کند، مبرد در نهایت از کار می افتد و موتور یخچال نیز قادر به عملکرد صحیح نمی باشد.

نشت گاز

همانطور که قبلا گفتیم کاهش دمای گاز کمپرسور باعث کاهش دمای یخچال نیز می شود و مثلاً لوله های کندانسور آسیب می بیند. اگر دمای داخلی را پایین بیاورید، موتور یخچال باید بیشتر کار کند تا دمای یخچال پایین بیاید.

آلودگی در کندانسور

تجمع آلودگی در لوله های کندانسور در صورت استفاده از هر یخچال ممکن است ایجاد شود و در واقع یکی از انواع علت خاموش نشدن یخچال نیز تجمع در این بخش می باشد، چرا که در این صورت برای کاهش دما در فضای داخلی یخچال، موتور بایستی بیشتر از قبل فعالیت داشته باشد و بدین دلیل خاموش نشود.

برای پیشگیری از این مورد از انواع علت خاموش نشدن یخچال بایستی در دوره های زمانی مشخص به نظافت کندانسور یخچال بپردازید.

بخاری یخ زدایی مشکل دارد

دیفراست در یخچال وظیفه خنک سازی را بر عهده دارد و هیتر دیفراست نیاز به ذوب یخ در لوله های کندانسور دارد زیرا یخ در این لوله ها باعث ناکارآمدی یخچال می شود و در نتیجه دمای داخل یخچال بالا می رود.

گاهی اوقات مشکل تشخیص هیتر دیفراست به دلیل تایمر دیفراست ایجاد می شود. اگر مشکلی در تایمر دیفراست وجود دارد، باید آن را تعویض یا تعمیر کنید.

بروز مشکل در ترموستات یخچال

ترموستات یکی از مهم ترین قسمت های یخچال و یکی از دلایل عدم کارکرد یخچال است زیرا این قسمت وظیفه تنظیم دمای داخلی یخچال و تغییر دما را به صورت دستی بر عهده دارد. در تنظیم دمای یخچال شما در واقع سطح ترموستات را تغییر می دهید.

در گذشته یخچال ها امکان تنظیم دستی دما را نداشتند اما امروزه همه یخچال ها این گزینه را دارند.

هنگامی که ترموستات مشکلی دارد نمی تواند دما را به درستی تشخیص دهد که باعث می شود ترموستات کار کمپرسور را متوقف نکند و موتور یخچال روشن نشود.